Grundlovsdag var jeg i biografen. En klassisk undskyldning for mig til at købe et stort bæger cola med isterninger.
Da jeg skulle vælge størrelse, undrede priserne mig dog en del.
Som de fleste (økonomer) vil bemærke, så er der nogle mærkværdige udsving i marginalprisen for en ekstra deciliter cola. Hvis man overvejer, om man skal købe en Børne eller Lille cola, så er marginalprisen 20 kr./L. Hvis man overvejer Lille eller Mellem cola, er marginalprisen 40 kr./L. For de næste skridt går prisen også ned og op...
Størrelse <-> Marg.pris (beklager formateringen, men upload af tabeller/billeder er ikke ligetil på denne blog...)
XL <-> 20 kr/L
Stor <-> 13 kr/L
Mellem <-> 40 kr/L
Lille <-> 20 kr/L
Hvad ligger der bag disse priser? Hvilke overvejelser har Nordisk Film gjort sig, inden de besluttede colapriserne?
- Er det noget psykologisk? Forsøger man at undgå, at folk bestiller en mellem cola, når man gerne vil have dem til at vælge en stor eller XL?
- Afspejler priserne en mærkværdig omkostningsstruktur?
- Er priserne sat lidt tilfældigt? Har man ikke regnet på det?
Der er ca. 12-13 mio. biografgæster på et år i Danmark. Så forskellen mellem god og dårlig prissætning godt løbe op i millioner på et år...
Hvad tror I ligger bag?
/Jonas
PS: Uanset hvad så virkede det på mig. Jeg købte en Stor, selvom jeg havde overvejet en Mellem :-)
Martin Nø...
I skriver, at ‘tunge viden...
2