3. søndag i advent: All I want for Christmas… is a revise and resubmit!

Det er den tid på året, hvor luften dufter af gran og julekager og børnenes øjne funkler, når deres ønsker på magisk vis går i opfyldelse. På kontorerne på ØI topper ét ønske alle forskernes lister (om de nu indrømmer det eller ej): en ”top 5” publikation; julegaven over dem alle, the gift that keeps on giving (tenure), gaven som bliver svært at forklare værdien af til mormor (”Hvor siger du jeg kan købe det der Q-J-E blad?”) eller kærestens familie (”Ej, hun er ikke den slags økonom, du ved, hun forsker i børn og sundhed og den slags. Økonomisk forskning er faktisk meget bredere end man tror!”)

Men vejen til et opdateret CV (”forthcoming at”) på den (velbesøgte) forsker-hjemmeside er hård, det er ingen hyggelig pakkeleg med gaver til alle. Konkurrencen er nådesløs. I år har forskerne på CEBI derfor sat alt på ét bræt og fundet en helt særlig niche, som de hver især har arbejdet på: The Economics of Christmas.

En hurtig Google Scholar søgning viser tydeligt, at ”the Economics of Christmas” ellers har levet en ret stille tilværelse i noget tid. MEN der venter potentielt store pakker: Sidste gang the Economics of Christmas toppede var engang i 90erne, og det var ingen ringere steder end i AER, med en ophidset og lidenskabelig debat om dødvægtstab af julegaver.

”Lad os være ærlige; emnet har længe trængt til en opdatering. Noget med kausale effekter.” siger CEBI forskeren Søren Leth-Petersen. Og Claus Thustrup Kreiner tilføjer: ”Der er kæmpe potentiale for et vigtigt bidrag til Economics of Christmas fra CEBI. Vi har i år investeret stort, og alle forskere på CEBI har kun ét mål for øje: Et CEBI-domineret julenummer af AER.”

Og selvfølgelig går Claus Thustrup Kreiner forrest: ”Jeg har sendt nogle virkelig spændende resultater ind: I vores nyeste artikel viser vi at folk generelt er ret gode til at gætte, hvad de og andre vil få i julegave. De har nemmest ved at gætte de irriterende gaver fra fjerne onkler og tanter, som typisk ikke kan byttes. Vi ser også, at folk synes det er mere unfair når de selv får en hjemmestrikket sweater end når deres kæreste gør. Det er jo svar på nogle af de helt store spørgsmål vi leverer her – baseret på en unik kombination af survey-data og det nye DST juleregister. Denne type data er der ingen andre der har, ikke engang Nordmændene (og de kan ellers altid finde signifikante effekter, men tag den Norge!) Og så tænker jeg, hvis det ikke lykkes at få den med i julespecial i AER – så siger min medforfatter Stefanie, at hun altid kan lægge artiklen på Larry’s bord…

”Ingen 2020 AER julespecial uden en ordentlig event graph, det er klart,” siger Jakob Egholt Søgaard og fortsætter: ”og nu jeg har koden liggende, skal den jo bruges igen. I mit nyeste paper viser jeg tydeligt, at der er en jule-penalty for kvinder: Vi ser helt utroligt parallelle trends i julestress-niveauet op til t=-1, men så er det sådan, at kvinderne får en kæmpe julestress-penalty som mænd ikke får og som varer helt til påske. Mon det hænger sammen med, at kvinderne træffer de helt forkerte valg og står både for gaveindkøb, julemiddagen, mandelgaven og sangvalg til dansen om træet - det kan vi faktisk ikke sige så meget om.”

Generelt er der en optimistisk stemning på CEBI fordi resultaterne er, som vi kender dem: Solide, robuste og direkte relevante for policy making i USA. ”Jeg har lavet 800 robustness checks og kan med stor sikkerhed sige, at børns glæde over deres julegaver ikke smitter af på hverken første eller anden leds kusiner eller fætre. Vi finder dog indikation på at naboerne til børnenes mostre ser en statistisk signifikant forbedring af deres julehumør når børnene får en lidt federe gave,” siger Torben Heien Nielsen, som også satser på en julegave i form af en plads i AER julespecial.

Andre går stadigt lidt stille med dørene, selvom vi nærmer os deadline—Jeppe Druedahl vil endnu ikke afsløre detaljerne omkring sit juleprojekt, men forventer en forkromet jule-model klar til submission deadline: ”Og jeg lægger koden ud i både Python og C++, det er klart,” lover Jeppe.

Alt i alt er der kun tilbage for CEBI-forskerne at håbe på at referee 2 er i julehumør, og at mission julegave lykkes. Tænk, kun at få et brev fra julemanden med ros for indsatsen, en anerkendende kommentar om ”at det jo er tanken, som tæller”, samt bemærkningen at ”a field journal (such as the European Christmas Journal or the Journal of Christmas studies) would be a better fit”…

Julemanden har hørt på Twitter, at politter læser for lidt skønlitteratur... Derfor kan du i denne uge vinde en bog som denne uges forfatter for nyligt har læst og er tosset med: Tine Høegs ”tour de chambre”.

Alt du skal gøre for at være med i konkurrencen er, at skrive dit største juleønske i kommentarfeltet på Facebook: Gør det her, så er du med i konkurrencen om bogen! Vinderen udtrækkes af lektor Miriam Wüst lørdag d. 19/12.

God jul fra Miram!

Grafikken til denne artikel er leveret af stud.polit Emil Blicher, som har et normalfordelt forbrug af juleøl.

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk