Berlingske Business - BackToBusiness

At spare kan give bagslag

af ERHVERVSREDAKTØR Linda Overgaard
Berlingske Business 


Fyringer. Nedbemanding. Reduktioner. Afskedigelser. Sourcing. Besparelser. De kedelige ord står og råber i overskrifterne i disse dage, og der er desværre ingen tegn på lysning i nær fremtid.

Hvor gerne vi end ville, så er der altså ikke basis for at finde forårspastellerne frem, når vi forsøger at tegne fremtiden - selv om mange opfordrer os mediefolk til at pynte lidt på prognoserne. På redaktionsmøderne diskuterer vi ofte, om vi ikke kan finde nogle mere optimistiske historier, men det kniber desværre gevaldigt.

En anderledes vinkel på de sure besparelser kommer dog fra ledelsesforskeren Jules Goddard fra London Business School, som nyhedsbrevet Ledelseidag.dk bringer et fyldigt interview med.

Han mener, at det ofte er den lige vej til fiasko at spare på omkostningerne, og at det for det meste er udtryk for, at ledelsen mangler mod og er løbet tør for ideer.

HÅRDE ORD I KRISETIDER! Skal vi virkelig købe den provokerende påstand? Ja, besparelser er jo ikke til at se bort fra, når regnestykkerne ikke hænger sammen. Her i huset har vi eksempelvis skåret julefrokosten ned til en noget billigere aftenjulefest, fordi indtægterne ikke er, som vi havde håbet på.

Men det er da et forfriskende spark, der kommer fra London-forskeren.

»I øjeblikket ser vi rigtig mange virksomheder, som mister formuer, fordi de hårdnakket fokuserer på at spare i stedet for at udtænke en mere levedygtig strategi«, siger han.

Goddard påstår, at omkostninger faktisk lige så godt kan være for lave som for høje. Og han minder om, at Steve Jobs fra Apple faktisk ikke var interesseret i at spare, men var overbevist om, at hvis han bare fik udviklet et smukt og effektivt kvalitetsprodukt, så skulle prisen såmænd nok dække omkostningerne så rigeligt.

TANKEVÆKKENDE BETRAGTNINGER, som man nærmest er nødt til at forholde sig til. Og om ikke andet giver opsangen fra London jo et par argumenter til næste gang, den store grønthøster nærmer sig ens egen afdeling.

Heldigvis har besparelserne ikke dræbt alle ideer her i huset. Faktisk har vi i lang tid arbejdet med at udvikle endnu bedre tilbud til læsere af Berlingske Business og business. dk, og nu er programmørerne i både Ukraine og København ved at være klar med det nye, så hold endelig øje med business. dk i den kommende uge. Vi er meget spændte på læsernes reaktioner.

- Linda Overgaard
Berlingske Business 

 

Svindel trives under krisen 

KRIMI.  Når der er lavvande i kassen, får flere hang til at svindle. Vi kunne forleden med  revisionsfirmaet PwC som kilde skrive, at op mod hver tredje danske virksomhed har været udsat for kriminalitet inden for det seneste år. Kursmanipulation, insiderhandel og pantebrevsspekulation er eksempler på den svindel, der særligt trives for tiden. Der skulle også være en tendens til, at samfundet gør mere ud af at opklare økonomisk kriminalitet, når der generelt mangler penge. Så det er måske derfor, regeringen lige har afsat ekstra syv millioner kroner i finansloven til en særlig task force for særligt kompliceret økonomisk kriminalitet.

 

Product placement et flop 

REKLAME.  For et års tid siden fik TV 2 ret til at tjene penge på product placement, men det er langtfra blevet en succes, for kun ganske få virksomheder har været interesserede i reklameformen. Ganske vist har Ikea betalt for at få sine møbler brugt i et boligprogram, og Puma og Sportigan har reklameret i løbe- og cykelprogrammer. Men ellers har der ikke været meget gang i product placement-forretningen. Flere i mediebranchen håber stadig på, at reklameformen vil slå an herhjemme, men det kommer nok til at vare mange år. Det er nemlig ganske krævende at få produkterne til at præsentere sig på en overbevisende måde. Grænsen imellem »vellykket« og  »smagløst« kan være vanskelig at ramme,  og  det  er  kostbart  at  have  kontrol  over alle de detaljer, der kan gøre udslaget – især i sammenligning med at Danmark jo er et meget begrænset sprogområde.

 

Fitness World bliver stærkere 

MOTIONSCENTRE.  Fitness World vinder terræn, hvor andre giver op. Den danske kæde køber nu konkurrenten Fitness One samt tre mindre aktører, og det gør kæden til den ottendestørste af sin art i Europa, skrev Børsen forleden. Fitness World nærmer sig 100 centre, og planen  er  at  nå  op  på  150.  Kæden  er  nu  seks  år gammelt og har lagt alle danske konkurrenter bag sig. Fitness World har haft held med en strategi, hvor den ikke krævede samme binding af kunderne, som de fleste øvrige kæder gør.

 

Akademikere mindre kræsne

KARRIERE. Færdiguddannede akademikere er  så desperate for at få arbejde, at  de i stigende grad er at finde på ansøgerlisten til lavtlønsjob. De  fine  fornemmelser er på retur, og de  søger også ofte, når små- og mellemstore virksomheder søger kontoransatte til bogholderi og administrativt  arbejde,  melder rekrutteringsfirmaet Randstad.

 

Top 5 for netbutikker 

CYBERSHOPPING.  På  listen  over  danskernes foretrukne netbutikker har f lere udlændinge sneget sig ind. Og på førstepladsen er det da også det britiske site Amazon.co.uk – et undersite til det amerikanske Amazon.com – der troner over de 49 andre netbutikker, som webbureauet Dwarf har udnævnt til de bedste netbutikker. 

1. Amazon.co.uk (amerikansk)

2. Cdon.com (svensk)

3. Hm.com (svensk)

4. Elgiganten.dk (dansk)

5. Saxo.dk (dansk) 

Butikkerne er udpeget af 2.301 danskere, der har shoppet online over det seneste år.

 

Afsløring: Julegaverne i år

PAKKERNE.  Lad være at læse videre, hvis du stadig vil overraskes den 24. december, når julegaven skal pakkes ud. Men hvis du ikke kan styre nysgerrigheden, kan vi afsløre, at de mest almindelige julegaver bliver oplevelser og luksusting til hjemmet. Det handler nemlig nu om nærhed og fællesskabsorienterede oplevelser oven på forbrugsfesten i begyndelsen af 00erne, hvor det ikke kunne blive luksuriøst nok, siger eksperterne. Men lad os nu se ...

Berlingske Business
www.Business.dk 

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk