Hvem ville ikke gerne være i Jorstparrets sted og pludselig have 1,3 mia. kroner på lommen? Det ville de fleste vist - ikke mindst her i januar, hvor det er let at falde i staver og hengive sig til virkelighedsflugt og drømme om lunere himmelstrøg og færre pligter.
Succesfirmaet Skagen Designs repræsenterer da også et helt eventyrligt eventyr.
På skalaen for »The American Dream« måske ikke noget at skrive hjem om, men efter danske forhold er firmaets historie frem til salget i tirsdags en fabelagtig erhvervshistorie, som kalder på næsegrus beundring.
Kort og godt: »En dansk drøm«. Og hvorfor er det så gået så godt for Skagen-iværksætterne? Har de bare været heldige? Eller hvad er deres trick?
JA, DET SER ud til, at parret var i besiddelse af helt usædvanlig energi og gåpåmod, da de startede Skagen Designs i deres lejlighed på Manhattan i New York for 22 år siden.
Han var salgschef for Carlsberg, og hun brugte sin erfaring som »Miss Carlsbergpige« i forreste linje til at kæmpe sig vej ind til indkøberne og fik så småt gang i salget af billige reklameure, som en ven i forvejen solgte i Danmark. Første gennembrud kom, da urene blev vist i et fars dagskatalog og blev et kæmpehit.
Nu bor ægteparret på en ranch i Reno på den amerikanske vestkyst, og efter at have afvist mange opkøbstilbud slog de til forleden, da konkurrenten Fossil stod klar med et stort kontant beløb.
FILOSOFIEN BAG SKAGEN Designs er at sælge ure, der ser langt dyrere ud, end de er.
Charlotte og Henrik Jorst tager hver sommer til Skagen for at hente inspiration, og de designer selv urene hjemme på farmen.
Og som Henrik Jorst forklarer i et indslag på YouTube, så sparer de store omkostninger i flere led ved selv at stå for designet.
Altså en enkel opskrift. Men det danske par GJORDE det altså og holdt fast i den oprindelige designlinje.
Kompromisløst og konsekvent og topstyret. Jorst-parret siger, at de aldrig er faldet for fristelsen til at gå op i et dyrere prissegment - eller ned i et billigere.
Et samarbejde med blot fire kinesiske producenter har også gjort det svært for konkurrenter at kopiere urene med de rigtige detaljer.
Tillykke med handelen! Forhåbentlig kan det charmerende Jorst-par inspirere flere danskere til at kaste sig ud i at blive iværksættere - både i Danmark og internationalt.
-Linda Overgaard
Berlingske Business
Pandora politianmeldt
INVESTORVREDE. Det stormomsuste smykkeselskab Pandora har fået et rap over fingrene af Finanstilsynet, som har politianmeldt selskabet for at have nedjusteret for sent i sommer. Den 2. august nedjusterede Pandora forventningerne til resultatet voldsomt, men Finanstilsynet mener, det burde være sket allerede 18.juli. Et firma med speciale i at mobilisere utilfredse investorer prøver nu at samle Pandorainvestorer til at køre en erstatningssag. Det bliver interessant at følge, om investorer, der sætter næsen op efter erstatning, får penge ud af en sag – eller om de må nøjes med guldglimt fra de »betalelige luksussmykker«, Pandora excellerer i.
B&O for de unge
RELANCERING. I en del år har B&O fortrinsvis været et hit hos os, der har fået grå stænk i håret, og som blev lidt af hængige af det stilrene Struerdesign i vores yngre dage – også fordi B&O havde skruet priserne så højt op, at der skulle en velvoksen løn til for overhovedet at kigge på de nye modeller fra firmaet. Men nu har den nye topchef, 36-årige Tue Mantoni, barslet med et nyt delvaremærke ved navn »B&O Play«, som henvender sig til unge karrieremennesker – forbrugere der er internationalt orienterede og går op i design, høj kvalitet og iPhones. Held og lykke med det – vi vil gerne igen kunne være stolte af B&O som førende dansk varemærke, så vi ikke behøver krumme tæer, når vi går forbi et udenlandsk butiksvindue med B&O-udstyr.
Kunst og frimærker slår aktier
AFKASTKUNST. Mens aktiemarkederne har raslet ned gennem hele 2011, så ser det anderledes ud, hvis sparepengene er sat i kunst eller frimærker. Her er af kastet nemlig væsentligt højere end på aktiemarkedet. Kunst gav i 2011 et af kast på 11 pct., viser indekset Mei Moses All Art Index, som ifølge Financial Times er et af de store pejlemærker, når det kommer til kunstpriser. Dermed slår kunstindekset både det amerikanske aktieindeks S&P 500 og det danske C20-indeks, som faldt 15,6 pct. i løbet af 2011. »Kunstpriser er ikke påvirket af pludselige udsving i aktiekurserne, men har en tendens til at matche ændringerne i skabelsen og ødelæggelsen af velstand i verden. Jeg er ikke overrasket over denne vækst, da vi ikke har oplevet en stor nedgang i selve velstanden«, siger Michael Moses, som er skaberen af kunstindekset. Kunstpriserne har også fået et skub op fra de mange nyrige kinesere, der flittigt opkøber kunst.
PCen skal gøres sexet igen
ULTRABOOKS. Firmaer, som fremstiller bærbare PCere, er pressede af fremstormende Apple, men nu skal de bærbare computere gøres ultrabærbare, supertynde og have solide hestekræfter, så de kan blive mere fristende for kunderne igen – kort sagt gøres mere sexede som det hedder i den branche. På messen CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas har næsten alle store firmaer lanceret såkaldte »ultrabooks«, som også skal tage konkurrencen op med de populære tavle-PCer såsom iPaden.
Gratis kursus i Japan
KULTURFORSTÅELSE.Som vi berettede om på Karriere-siderne i onsdags, udbyder EUKommissionen kvit og frit kurser for ledere, som gerne vil blive klogere på, hvordan man gør forretninger i Japan. Selv meget erfarne danske erhvervsfolk har haft glæde af kurset, som giver en dybere indføring i den snirklede japanske kultur. Store virksomheder skal betale lidt for kurserne, men ledere fra små og mellemstore virksomheder kommer gratis af sted. Kursisterne lærer eksempelvis, at udtrykket »Keiyaku« godt nok betyder »Det er en aftale«, men at man slet ikke kan regne med, at aftalen er på plads, selv om japaneren bruger det pågældende ord.
Berlingske Business
www.Business.dk
Martin Nø...
I skriver, at ‘tunge viden...
2