Bliver det en polit, der løber med SAS Specialepris?

For tredje år i træk uddeler SAS Institute en pris til et speciale, som på en nyskabende, opfindsom eller anderledes måde har benyttet statistisk analyse og databehandling. De sidste to år har der været skarp konkurrence om prisen på 10.000 kroner, som begge år er gået til studerende fra Økonomi på Københavns Universitet. Sidste år var det Simon Sørensen og Frederik Greisen, der løb med sejren for deres speciale om velfærdseffekten af at ændre dagpengesatsen, og i 2014 fik Anders Munk-Nielsen overbevist dommerpanelet med sin opgave om belyste dynamikker mellem køb af dieselbiler og miljøpolitik.

Fælles for de to vindende specialer var deres fokus på at løse komplekse og uudforskede problemstillinger gennem brug af data og kvantitative metoder samt deres evne til at understrege relevansen af og behovet for denne type analyse inden for deres respektive felt. I bedømmelsen indgik blandt andet deltagernes evne til kort og præcist at formidle problem, metode og resultater, hvilket viste sig at være en spændende udfordring, som vinder Anders Munk-Nielsen beskriver det:

”Vi skulle lave en 5-minutters præsentation af vores speciale, som skulle formidle den viden, vi var nået frem til, til folk uden for vores egen faggruppe – det var en lærerig proces. Når man har siddet med projektet så længe, så får man et had-/kærlighedsforhold til det, så det var fedt at tage det frem på ny og male med den brede pensel. ”

Derudover gav deltagelse i SAS Specialeprisen deltagerne en mulighed for at understrege samfundsrelevansen af deres speciale samt at kommunikere det til et bredere publikum. Ved Specialepris-finalen på SAS Forum sidste år lød begrundelsen for vinderspecialet:

”Simon og Frederik vinder, fordi de på original vis benytter en ny økonometrisk metode på dansk registerdata på en udfordring med stor samfundsrelevans. Det har allerede vist sig ved, at resultaterne har været fremlagt for den aktuelle dagpengekommission. Sidst, men ikke mindst, har Frederik og Simon været i stand til at formidle deres resultater levende og interessant på meget kort tid. ”

Tilmelding til SAS Specialepris 2016

Igen i år er banen kridtet op, og vi har skudt endnu en runde af SAS Specialepris i gang! SAS Specialepris 2016 går til et projekt, som på en original og grundig måde har benyttet kvantitativ metode. Ved udvælgelsen lægges der ligeledes vægt på selvstændighed i anvendelsen af analytiske værktøjer, og at specialet inddrager databehandling i sådan en udstrækning, at dette bidrager til specialets overordnede kvalitet. I bedømmelsen indgår desuden evnen til at få budskabet igennem klart og præcist; også selvom modtageren ikke har stor analytisk viden og tankegang.

Så har du lavet årets mest spændende speciale med data og statistisk analyse? Har du afleveret dit speciale i 2015? Og har du mod på at formidle det til et bredt publikum? Så kan det blive dig, der løber med årets SAS Specialepris og de 10.000 kroner. Det eneste, du skal gøre for at deltage, er at sende et referat af dit speciale (maks. 1 side) med karakter samt vejleders navn og underskrift og dit speciale til academic.dk@sas.com.

Ansøgningsfristen er den 1. april 2016.

Virksomheder

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk