Hvorfor netværke? Fordi et stærkt netværk kan være vejen til at finde en praktikplads, en virksomhed, hvor du kan skrive dit speciale eller få et nyt job. Du skal ikke bede dit netværk om praktikpladsen/virksomheden/jobbet, men du skal bruge dit netværk til at få viden og kontakter på relevante områder og derigennem;
- brande dig selv/være synlig i forhold til relevante praktik-, virksomheds- og jobmuligheder.
- skaffe information om relevante praktikområder/virksomheder/jobs.
Udover
at rigtig mange jobs formidles via netværk, er der også andre grunde til at
opbygge et stærkt netværk; det kan ofte hjælpe dig med at nå dine mål, ligesom
du ved at netværke kan hjælpe andre til at nå deres mål, det kan gøre dig mere
lykkelig, og du kan udveksle nyttig viden, ideer og meget mere i et stærkt
netværk
Et godt og stærkt
netværk
For
at have et stærkt netværk skal det være mangfoldigt.
Du skal sikre, at det har både en god bredde og en god dybde. Og der skal være både en vis kvantitet og kvalitet i dit netværk. Sørg for at have mange kontakter, og at dine kontakter er forskellige, dvs. har viden, kompetencer og ikke mindst netværk inden for mange forskellige områder.
Jeg møder mange studerende, der primært netværker med andre studerende – det gør ikke dit netværk stærkt nok! Ofte vil det i din videre karriere være personer fra dit netværk, som beskæftiger sig med noget helt andet end dig, er et helt andet sted i deres liv/karriere mv. end dig, interesserer sig for noget helt andet end dig mv., som tilfører dig den ønskede nye viden eller kontakt, der leder til en ny karrieremulighed.
Så
tænk også uden for dine egne fagområder, interesseområder og kredse, når du
netværker – og skab dig derved et stærkt netværk.
Definitionen på
netværk
Dit
netværk består af alle dine relationer – både de nære og perifere, de
personlige og de professionelle. Anvend et relevanskriterium, som ganske enkelt
betyder, at du kontakter dine netværkskontakter, når du har noget relevant at
give eller at tage. Det betyder også, at du skal behandle dine kontakter som
netværkskontakter – ikke som venner. Der er ingen udløbsdato på din relation
til dine netværkskontakter, og det er helt ok, at der kan gå år imellem I har
kontakt. Ved at netværke på den måde kan du i princippet kan have et uendeligt
stort netværk.
Opbyg
netværkskompetence
Uanset
om du er indadvendt eller udadvendt, logisk eller følelsesmæssig, så er det
muligt for dig at opbygge et solidt netværk. At kunne netværke er en
kompetence, næste alle kan tilegne sig. Det handler om at finde sin personlige
stil og kommunikere ærligt, præcist og situationsbestemt.
Her
er det vigtigt at understrege, at det er vigtigt, at du netværker autentisk.
Netværkstankegangen må ikke blive en facade, som du tillægger dig, fordi du
gerne vil opnå noget, men skal være en naturlig og integreret del af din arbejdslivsstil
og din måde at være i verden på.
En god netværker
Det
er vigtigt, at du i dit netværk bliver opfattet som en, der gerne vil give,
fordi netværk handler om både at give og tage. Derfor er det vigtigt at tænke
på, hvad du kan bidrage med i dit netværk. Når du eksempelvis er ude i forskellige
netværksaktiviteter, og der er en, der står i en situation, jobmæssigt eller
med deres firma, kan du så hjælpe? Kan du give dem et eller andet – noget
viden, et råd, en kontakt…? Det handler om at
være god til at sætte sine relationer i spil. Hvis du bliver kendt, som en der
tænker netværk udadtil, så er netværket der også for dig, når du har brug for
det. Når du først har skabt dig en rolle, som en der giver i et netværk, så er
det meget nemmere at bruge netværket til at få noget igen den anden vej.
Fysisk eller virtuel
networking?
Det
er et både og; du skal både netværke ude i marken og virtuelt.
Udarbejd
din egen netværksstrategi som baserer sig på din personlighed og din situation
- i de perioder hvor du har et konkret mål, skal du gå aktivt ud i netværket og
bede om hjælp, mens du, i de perioder hvor du ikke har noget konkret mål, skal bidrage
i dit netværk. Nogle gange vil du bruge meget tid på at netværke, mens du i andre
perioder måske ikke bruger så meget tid. Sociale medier som eksempelvis
LinkedIn er et godt redskab til at vedligeholde og udbygge dit netværk uden at
bruge så meget tid. Det kræver dog, at du jævnligt og allerede fra studietiden bruger
LinkedIn aktivt.
Vær aktiv på LinkedIn
LinkedIn
(LI) er pt. det mest anvendte business netværk i Danmark.Mit
råd er, at du opbygger din LI-profil og arbejder med LI ud fra følgende tre
faser:
1. Opret en profil
- Følg
LI’s anvisninger og udfyld din profil fyldestgørende og sagligt – vær fokuseret
på at det primært er det faglige, der er interessant på LI.
- Sørg
for at din overskrift signalerer hvem du er fagligt og brug kompetence-ord,
såsom ”Engageret økonom med speciale i udvikling af økonomisystemer”.
- Skriv
et kort og præcist ”Summary” hvor du kort fortæller om dine kompetencer, og
hvad du kan bidrage med rent fagligt.
- Hav
studiejobs med under ”Experience” og skriv om dine resultater. Tænk resultater
bredt – det er også et resultat at have medvirket til udvikling af en
studieportal eller lignende.
- Hvis
du har skrevet artikler så hav dem med under ”Publications”.
- Følg
relevante virksomheder – ikke for mange, da det kan signalere at du er useriøs
el. desperat.
- Vær
også med i relevante grupper – altså grupper indenfor faglige områder, du gerne
vil associeres med og har viden omkring.
Hvis
du har spørgsmål til det mere tekniske/opbygningsmæssige kan jeg anbefale dig
Ole Bach Andersens, indehaver af Newsperience guide.
2. Link til alle du
kender
- Tænk
bredt - du skal have fat i alle dine relationer, både dem fra tidligere
uddannelser/skoler, fra sport, fra studiet, fra familien, foreninger mv.
- Vær
åben overfor at linke med nye kontakter. Nogle er mest komfortable ved kun at
linke til dem, de på en eller anden vis har en relation til, andre linker til
alle der forespørger – vælg din strategi.
- Sørg
altid for et linke til nye mennesker, du træffer på din vej.
3. Vær aktiv på LI
- Skriv
updates som har et fagligt indhold, du gerne vil dele med dit netværk – på den
måde co-brander du dig med de faglige emner, du tager op.
- Vær
god til at like, comment, share andres updates – tænk i at like dem, der co-brander
dig med relevante faglige temaer, bidrag med din viden på forskellige områder
ved at comment på andres updates, og del andres viden ved at share deres updates
med dit netværk.
- Del
ny viden, links, bogtitler mv. med dit netværk.
- Stil
dit netværk relevante faglige spørgsmål – det kunne være om nogen kender en,
der har viden om nye økonomiske trends, gode kurser eller andet, du søger.
- Skriv
altid i et sobert og positivt sprog.
- Tag
ikke andres tid for givet – spørg pænt om hjælp; input, viden, kontakter mm.
- Husk
at sige tak, når du får personlige input/tilbagemeldinger. På
denne måde er du synlig og dit netværk vil betragte dig som en god netværker.
Charlotte Junge har skrevet tre bøger om netværk NETVÆRK – vejen til målet , NETVÆRK – vejen til målet, version 2.0 samt The Networking Journey i et tæt samarbejde med Aarhus Universitet Alumni.
Altandetlige.dk trækker lod om bogen NETVÆRK - vejen til målet, version 2.0 blandt alle, som kommenterer artiklen inden fredag d. 20'ende september klokken 12.
Martin Nø...
I skriver, at ‘tunge viden...
2