Jeg har gået på politstudiet i to og et halvt år. Ikke én gang har jeg diskuteret studieformen seriøst, andet end lidt brokkeri over, "hvorfor fanden jeg lige skulle have videnskabsteori?" Ikke én gang har jeg oplevet en opildnet politstuderende prædike for sine medstuderende, at "det kan simpelthen bare ikke være rimeligt" eller at "det må vi lave om".
Vi står op om morgenen. Vi tager til forelæsning. Vi laver vores afleveringer. Vi går til eksamen. Og lidt ind mellem det hele tager vi på arbejde.
Hvorfor går ingen polit'er på barrikaderne? Eller i det mindste prøver den lidt mere civiliserede udgave, hvor man stiller spørgsmålstegn ved, om strukturen på det studie, vi bruger fem år på, nu også er rigtig. Vi lægger - hovedløst, fristes jeg til at skrive - den ene bunke timer efter den anden på studiet. Får vores cand.polit og går ud og scorer kassen.
Kan det virkelig være rigtigt, at vi ikke skal lære noget teorihistorie, som en obligatorisk del af vores studie? Har videnskabsteori den rigtige form? Hjælper det at "matematificere" studiet i en grad, så vi alle kommer ud som lommeregnere? Bliver vi bedre økonomer af det? Kan vi overhovedet sige noget endegyldigt om økonomien? Og skal vi i det hele taget det?
Det er sådanne lidt lommefilosofiske overvejelser, jeg efterlyser. Lidt reflekteren over, om vi synes, vi får puttet det rigtige indenbords. Føler vi os som hele økonomer?
AltAndetLige.dk vil i de kommende uger lukke op for den studierelevante debat på bloggen. Alle er velkomne til at give sin stemme til kende. Skriv dit indlæg og send det til kenneth@altandetlige.dk - så lægger vi det på bloggen.
Husk at følg diskussionen på bloggen - du finder linket øverst i højre hjørne.
Martin Nø...
I skriver, at ‘tunge viden...
2