Tema: Det er ikke nok bare at være klog

Kulturændring. En god uddannelse og høje karakterer er ikke længere en sikker opskrift på succes. Derfor skal der andre værdier og værktøjer ind i det danske uddannelsessystem, mener manden, der forsøger at ændre en hel generations holdning til iværksætteri og innovation.

Af Morten Jasper

Da Christian Vintergaard traskede ud af gymnasiet i midten af 1990erne var planen at forfølge en karriere som ingeniør. Men et år i Nebraska i USA var med til at ændre hans syn på, hvad der kunne lade sig gøre.

Her mødte han en helt anden kultur og blev introduceret til begrebet iværksætteri, som er en dybt integreret del af alle lag i det amerikanske samfund. Nebraska er en stat, der traditionelt set ikke har budt på mange muligheder uden for landbruget eller jernbanen.

Så her stødte den unge udgave af Christian Vintergaard på en kultur, hvor man skaber noget selv, hvis man vil have succes.

I dag, næsten 20 år senere, er hans job at overføre den åbenbaring, som skyllede over ham i det amerikanske midtvesten og ved hans andre talrige ophold i USA, til danske skoleelever og studerende - fra folkeskolen til universitetet, for der skabes for få iværksættere i kongeriget. Det er både politikere og eksperter enige om. De fleste er også enige om, at det kræver noget så uhåndgribeligt og luftigt som en kulturændring.

»Helt fundamentalt bliver vi nødt til at ændre vores samfund. Før troede vi, at vi kunne give andre lande baghjul, fordi vi er klogere, mere uddannede og har læst flere bøger end alle andre. Men nu har langt de fleste lande adgang til undervisning, og de samme bøger kan de bare hente på nettet. De er lige så kloge som os og kan arbejde for færre penge. Det er ikke længere nok bare at være klog. Hvis man ikke er i stand til at omsætte det til værdi og produkter, der er til gavn for de mange, har man ikke en chance,« fortæller Christian Vintergaard og forsikrer samtidig om, at det ikke handler om at amerikanisere Danmark.

Som direktør for Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise er det Christian Vintergaards job at sikre, at flere elever på alle uddannelsesniveauer introduceres for undervisning i entreprenørskab. Det har han knoklet med siden 2010, og der er rigeligt at se til. Der er i øjeblikket godt og vel 1,2 millioner under uddannelse i Danmark, og af dem er det i dag kun cirka ti procent, der på et eller andet tidspunkt i deres rejse gennem systemet møder undervisning i iværksætteri.

»Det jeg er interesseret i, er at give unge mennesker kompetencerne til at starte egen virksomhed eller skabe innovationer som ansat, hvis de en dag går hen og får en god idé. I dag ved studerende ganske enkelt ikke nok om den mulighed«.

Intet foræret

Ifølge Christian Vintergaard har vi i Danmark de seneste 50 år indrettet os således, at iværksætteri er en lille, godt skjult sti, mens lønmodtagerjobbet er en stor, bred vej, når studerende skal vælge, hvilken retning de skal tage.

Men de seneste kriseår har gjort den store vej vanskeligere at færdes på.

»Der er en retorik her i landet om at få et arbejde.

Det eneste, man får, er dårlig kondi, hvis man ikke passer på. I den virkelighed skylder vi at fortælle den yngre generation, at der er andre spor at følge,« siger han og fortsætter.

»I Danmark har man altid sagt, at gode karakterer fører til en god uddannelse, som så fører videre til et godt job. Men det argument er ved at smuldre. Der er ikke nødvendigvis gode job til alle dem, der nu står med gode karakterer i hånden. I fremtiden skal vi sælge os på det, vi kan, og ikke det vi har lært. Arbejdsgiveren er ligeglad med navnet på den uddannelse, du har taget.« Entreprenørskab kan læres. Det er Fondens grundsten og Christian Vintergaards mantra.

Han mener ikke, at vi kan tilskrive succes som iværksætter et særligt talent, som kun få har, eller held. Der er tale om viden, der kan læres.

»Alle statistikker viser, at man kan lære iværksætteri. Hvorfor skulle det adskille sig fra at spille klaver? Man kan endda lære aber at spille klaver. Det er ikke sikkert, at de bliver gode til det. Sådan er det også med iværksætteri.

Alle kan lære det, og tanken om, at succesfulde iværksættere er født under en heldig stjerne, holder simpelthen ikke,« siger han.

Nye toner

Christian Vintergaard har de seneste ti år haft fingrene i iværksætterindsatsen i Danmark.

Både hos CBS og senere Øresund Entrepreneurship Academy har iværksætteri være omdrejningspunktet, og når han ser tilbage, er kulturændringen så småt ved at tage form.

I første omgang har der sneget sig en bevidsthed om iværksætteri ind i det danske samfund.

»Jeg mener, at der er sket en stor forandring de seneste ti år i måden, iværksættere opfattes på her i landet. For ti år siden var der ikke meget respekt om dem, og iværksættere var sådan noget opfinderagtigt. Det har helt sikkert ændret sig nu. Der er kommet mange iværksætter-idoler, og blandt befolkningen er der en hel anden anerkendelse af iværksætteri i dag,« fortæller han.

Optimismen tager også til i styrke, når han møder de yngre generationer til forskellige konkurrencer i iværksætteri landet over.

»Jeg er overrasket over, hvor meget gå-påmod de helt unge har. De lægger enormt stor energi i deres arbejde og er ekstremt scenevante, når de skal præsentere deres idéer - langt mere end jeg husker, min generation var i den alder. Der lå vi nok mere under for janteloven.«

Berlingske Innovation


Faktaboks

Fakta: Iværksætterfødekæden

Innovation går de kommende uger tæt på personer, der arbejder sammen med spirende iværksættere i Danmark og får deres bud på, hvad der kendetegner de kommende iværksættere og den tid, kultur og muligheder, de forsøger at gribe.

Fakta: Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise

Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise kom på finansloven under den tidligere regering og har til opgave at sikre, at flere elever på alle uddannelsesniveauer introduceres for-og deltager i entreprenørskabsundervisning.

Ønsket er, at entreprenørskab bliver en integreret del af uddannelsessystemet.

Desuden står en lang række private sponsorer bag fonden, som har tidligere Danfossdirektør Jørgen Mads Clausen som formand.

Fonden er med til at arrangere Danish Entrepreneurship Award 2012, hvor elever og studerende fra folkeskole til universiteter konkurrerer i en national idé-og opfinderkonkurrence.

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk