Når man får drømmejobbet ved et tilfælde

Virksomheder

Hvilken politstuderende har ikke drømt om at blive cheføkonom? Og dermed få en håndfuld økonomer under sig til knække tallene for en og et fast sæde hos TV2 News, hvor man med jævne mellemrum kan stikke sit ansigt frem og fortælle om den økonomiske virkelighed?

Siden 2005 har Ulrikke Ekelund indtaget tronen som netop cheføkonom i BRFkredit med alt, hvad det indebærer af lederansvar og tv-tid. Hun er blevet en af de kendis-økonomer, der også tæller Steen Bocian og Jes Asmussen.  

Hun har slidt. Men det er ikke en målrettet plan, der gør, at Ulrikke Ekelund i dag sidder i cheføkonom-stolen hos et af Danmarks største realkreditinstitutter.  

- Det er tilfældighedernes spil. Jeg har aldrig haft en langsigtet karriereplan. Jeg har været den slagne vej rundt om studenterjob i Nordea, dengang det hed Unibank, Økonomiministeriet nogle år som fuldmægtig og i Nationalbanken en lidt længere årrække, fortæller Ulrikke Ekelund, der udover at være uddannet cand.polit også har et tilvalgsfag i strategisk kommunikation fra Danmarks Journalisthøjskole.  

Tilvalgsfaget i kommunikation, som Ulrikke tog samtidig med sit job i Nationalbanken, fik hende efterfølgende til at stille sig ved en skillevej og overveje, hvor hun ville hen:  

- Da jeg var færdig med det (strategisk kommunikation, red.) havde jeg lyst til at finde ud af, om det var primært økonom-økonom, jeg skulle være, eller om jeg skulle mere over i formidling, fortæller Ulrikke og fortsætter:  

- Og så kom der pludselig et job i BRFkredit som seniorøkonom med fokus på - selvfølgelig - økonomiske analyser, men også med den anden del, altså formidlingen af tingene. Jeg var egentlig ikke jobsøgende, men jeg tænkte, at det er selvfølgelig det, jeg skal. Jeg skal ikke sidde på en stol, jeg skal sidde midt i mellem to stole. 

Kort inde i sit nye job sagde hendes chef op, og så blev stillingen som cheføkonom ledig. Blandt de nye navne i kandidatposen lå Ulrikkes navn, og efter et par måneders udskilningsløb, kom hendes navn ud gennem sien, som BRFkedits nye cheføkonom.  

Hvad laver en cheføkonom?

Rollen som cheføkonom handler ikke bare om at stille sig op med en frisk kommentar, når TV2 News har brug for at vide noget om renten, eller hvis pilen på boligmarkedet har besluttet sig for at pege mere ned end tidligere.  

- Jeg har mange forskellige opgaver, for jeg har også mange opgaver, der er vendt internt, forklarer Ulrikke, der også har en del ledelsesopgaver med flere økonomer og pressefolk under sig.  

Hun når dog sjældent ned i det basale regnearbejde med de økonomiske analyser, det har hun andre økonomer til. Alligevel er hun nød til at være dybt inde i analysearbejdet for at kunne formidle det videre. Så selvom jobbeskrivelsen som cheføkonom indeholder meget andet end talsmand i forhold til pressen, så er netop medierne alligevel nok hendes tydeligste arbejdsopgave set udefra.

Pressen og Ulrikke

- Jeg kommenterer på aktuelle nøgletal, på markedstilstande og på alt, hvad der har med boligmarkedet at gøre, men også på, kan man sige, de omgivende faktorer. Altså alt hvad der har betydning for boligejerne, forklarer Ulrikke. 

Som cheføkonom i et realkreditinstitut er hendes fokus i forhold til pressen lidt mere snævert end bankøkonomerne, der kommenterer på næsten alt. 

Hvilke tanker gør du dig om balancen mellem at sige noget, der er så simpelt som muligt, når du skal forklare noget til for eksempel TV-Avisen, og så hvad der er fagligt korrekt? 

- For mig er det rigtig vigtig at have begge dele med. Det er klart, at når man skal forklare ting i tv, så er man nogle gange nød til at holde tingene lidt mere simpelt, end de er, men det vigtigste er, at det er rigtigt, det man siger.  

- Nu ved jeg godt, at i økonomi, der handler det nogle gange ikke om, hvad der er rigtigt og forkert, men det er også lidt et trosspørgsmål, fordi man jo går ind og tolker på nogle ting. Så det handler altså om at fortælle historien, men det skal være sagligt og fagligt. For det handler jo i sidste ende om troværdighed, forklarer cheføkonomen.

Selvom Ulrikkes brune hår ofte dukker op med en kommentar i 19-Nyhederne, på Børsen TV eller på TV2 NEWS, så er det langt fra rollen som 'medie darlig', der fylder det meste af cheføkonomens tid. 

- Jeg vil sige, at pressen fylder absolut ikke det meste af min tid. Langtfra. Det er en lille, lille andel af min dag, der går med pressen. 

De økonomiske 'super stars'

Ikke desto mindre får netop cheføkonomerne mere og mere tv-tid og spalteplads i aviserne. For de kan forklare komplicerede økonomiske emner på en enkel måde, som journalisterne sjældent selv evner. Og derfor er der også ved at vokse en skov af økonomiske stjerner frem på mediehimlen.  

- Jeg synes selv, at jeg kan mærke - nu har jeg været her i 3½ år som cheføkonom -, at mediebilledet har ændret sig. Altså det her med, at for eksempel TV2 News skal sende hele tiden, der er kommet gratisaviser og en masse netmedier. Der er mange, der gerne vil skrive noget om noget. Og derfor er cheføkonomer også mere eksponerede, lyder analysen fra Ulrikke. 

Men det kræver en del benarbejde at komme med i journalisternes adressebog og være en af dem, der bliver citeret flittigt i tv og i aviserne. 

- I starten, der skal man selvfølgelig være mere udfarende selv for også at fortælle, at man er der, og "i må godt ringe til mig og spørge også". For det er jo mange gange sådan med journalister, at de har dem, de plejer at snakke med. Og der skal man så sætte sig selv på verdenskortet og sige, jeg kan også udtale mig om renten, hvis I har brug for det. Men i dag er langt, langt størstedelen af min relation med pressen, at de ringer til mig og spørger "kunne i regne på det her for mig" eller "hvad mener du om" et eller andet.  

Om at have fundet sin rette plads

Når Ulrikke Ekelund fortæller om sit job som cheføkonom, lyder hun helt grundlæggende glad for det. Hun har aldrig drømt om at blive cheføkonom, men har fulgt sin mavefornemmelse. Og selvom hun nu indtager en prestigefyldt og meget eksponeret post, så er det ikke noget, hun bruger så meget energi på at tænke over. 

- Æhm. Jeg føler mig enormt privilegeret. Jeg tænker nok ikke så meget i prestige. Men jeg føler mig meget privilegeret, for jeg synes, det er et rigtig, rigtig spændende job, og jeg har mange muligheder for at lave en masse spændende ting. Jeg kan godt lide den puls, der er i sådan en virksomhed og i sådan et job, hvor man hele tiden skal være med fremme, og man skal hurtigt lige kunne indstille sig på, hov nu sker der lige det her.

Det er lysten, der driver værket. Og lidt tilfældighederne. For selvom Ulrikke Ekelund er i en branche, hvor prestige og penge let kan drive karrieren videre, så er det første omgang glæden ved at møde på arbejde, der holder Ulrikke motiveret. 

- For mig er det rigtig vigtigt, at det jeg laver, det er rigtigt spændende, og at jeg møder på arbejde med begejstring. Det er der, vi bruger det meste af vores vågne tid, og derfor er det rigtig vigtigt, at det er et spændende job, man har.  

En sjælden kvinde

Ulrikke Ekelund er med afstand Danmarks mest citerede kvindelige økonom. Sidste år lå hun på en tiendeplads på Børsens liste over de mest citerede danske økonomer med næsten tredive pladser ned til næste kvinde på listen.  

Jeg ved allerede inden, jeg spørger, at Ulrikke vil hade mit spørgsmål. Men jeg prøver alligevel til sidst at spørge Ulrikke om, hvorfor de kvindelige økonomer, som hende selv, ikke får mere taletid, og hvorfor det altid er Bernstein og Bocian, vi skal høre på - det må da være irriterende som kvinde? Men det virker ikke til at røre hende. Hun virker i virkeligheden nok mere irriteret over min lyst til at dele cheføkonomerne op i mænd og kvinder.  

- Jeg synes jo i bund og grund, at det er ligegyldigt, om man er mand eller kvinde, for det må selvfølgelig være kompetencerne, der spiller ind, og sådan skal det også være, afslutter Ulrikke.

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk