Vinderen af Den Usynlige Hånd 2013

Undervisningsprisen uddeles af Socialøkonomisk Samfund i samarbejde med Økonomisk Institut på baggrund af de studerendes indstillinger samt interne- og eksterne evalueringer. Prisen er en hyldest til god undervisning på Polit, og Socialøkonomisk Samfund sætter hvert år en stor ære i at uddele denne. 
På en flot efterårsdag i november blev prisen tildelt Mogens Nørgaard Olesen.

Mogens er en forelæser, der om nogen lever og ånder for sit fag. Men hvad betyder det for forelæseren selv at modtage prisen? ”Det betyder meget, fordi det er elevernes anderkendelse af, at det jeg laver er i orden” siger Mogens, der tydeligvis er meget overvældet af situationen. Mogens sætter stor pris på undervisning af høj kvalitet, og mener som mange andre mennesker, at det er vigtigt at få anerkendelse, for det man laver – ”det er jo alment menneskeligt …  At studere og at lære og forstå er ikke en enmandssport, men et samarbejde mellem elever og undervisere,” konstaterer Mogens og fortsætter ”…vi skal anerkende hinanden – samarbejde er ideen bag det klassiske universitet.”

Året var 1971, da Mogens for første gang underviste kommende økonomer i den matematiske lære som holdlærer, og senere blev han forelæser i Matematik på førsteårsprøven i 1992, efterfulgt af valgfaget Dynamiske Modeller fra 2003.

Hvad der holder Mogens fast i undervisningen er umiddelbart ikke overraskende: ”Mit arbejde er en stor glæde for mig. Matematik og det at give det videre og se, at der er nogen, der brænder for det, er en stor nydelse for mig. I gymnasiet stjal de andre mine løsninger til matematikopgaverne, men det var ikke noget problem for mig. Jeg har det godt, når jeg prøver at forklare noget – det har været en passion lige siden dengang. At lære fra mig er nu blevet min hverdag, og jeg sætter stor pris på at viderebringe budskaber, så andre kan få glæde af dem. Fremlæggelse og gode noter er det rene velbehag.” Mogens fortæller videre, at han selv er fascineret af personer med legendarisk engagement og formidlingsevne.  Måske viser dette netop, hvorfor hans undervisning værdsættes af så mange på studiet, hvad end det er det matematiske i sig selv, der drager, eller blot hans enorme engagement, som beskrevet i en af indstillingerne.

Matematikken er et vigtigt element for os økonomer, mener Mogens: ”Vi skal kunne regne på en model, og derfor bliver matematikken i alle eksakte fag navnlig for os. Metoden viser, at det er en eksakt videnskab.” Mogens kigger ud af vinduet, og fortsætter metaforisk: ”Der er nogle kræfter, som vi ikke er herre over. Den usynlige hånd viser jo netop, at der er visse love vi ikke kan kontrollere, og derfor skal vi have modeller for, hvordan det kan beskrives.” Ifølge Mogens består matematikken i al uendelighed, og derfor er det yderst vigtigt, at dem der anvender den også gør. Mogens har et klart budskab: ”En af de vigtigste ressourcer er os! Derfor skal der gøres meget for, at vi trives og får studiet helt ind i hjertet – studiet er en tilstand for os. Der er ikke noget, der hedder arbejde og fritid. At studere og at lære skal være en integreret del af livet.”

Som en af de største milepæle i  tiden som underviser nævner Mogens særligt de seneste 5 år, hvor han for alvor er begyndt at forske . ”Hver gang jeg har indsendt en artikel til et amerikansk tidsskrift, har de offentliggjort den,” smiler Mogens, som uddybende fortæller, at hver dag er en fryd, og at han altid har glædet sig til at arbejde om søndagen.

På sigt har Mogens et ønske om, at forelæser og studerende i højere grad omgives af hinanden, så eleverne integreres i undervisningen men også, at der skal være plads til fordybelse.  ”Fordybelseselementet er vigtigt, og man bør ikke holde eksamen hver sjette uge. Min egen reaktionstid til at få noget til at bundfalde sig er to til tre måneder.”

Mogens vil gerne dele en af hans mange erfaringer med os alle: ”Et tip, jeg kan give jer med på vejen, er at læse lige inden, I lægger jer til at sove, for så drømmer I om det om natten, også selvom I ikke er klar over det. Jeg drømte om normalfordelinger i nat, fordi det var det sidste, jeg regnede opgaver i, inden jeg gik i seng …” fortæller Mogens, og fortsætter ”På min gravsten skal der være en ligesidet trekant, der symboliserer det dannelsesprincip, som er grundlaget for både min undervisning og akademisk trivsel generelt, Kant-Humboldtsk dannelsesteori.”

Afslutningsvist vil vi i Socialøkonomisk Samfund endnu en gang lykønske Mogens Nørgaard Olesen med Den Usynlige Hånd, og vi kan med glæde løfte sløret for, at der kan være en ny pensumbog om hjørnet.

I stud.politternes indstillinger har Mogens blandt andet fået følgende bemærkninger med på vejen:

·  ”Solid formidling, undervisning på højt fagligt niveau”

·  ”En underviser der deler vandene, fordi han har en mening og en passion for det, han laver”

·  ”Han giver lysten til at arbejde med stoffet og troen på, at det kan lade sig gøre”

·  ”Lytter altid til gode forslag og går op i de studerendes velbefindende”,

·  ”En institution på økonomistudiet – huskes på alle årgange som noget særligt”

·  ”Mogens formidler matematikken, så den er brugbar i økonomisk arbejde, både i Matematik A, Matematik B og Dynamiske Modeller”

Har man ikke fået nok af Mogens, så er man mere end velkommen til at kontakte ham for at høre mere om for eksempel hans forskning og publicerede artikler.

Desuden synes vi i Socialøkonomisk Samfund, at nedenstående artikel er yderst interessant:

http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/dut/article/viewFile/7704/7418


Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk