Virkeligheden kalder.
Udbuddet af arbejdskraft er igennem de seneste ti år faldet
som andel af befolkningen (15-74 år). Men hvad værre er for dansk økonomi, så
er beskæftigelsesraten faldet endnu mere. Udbudspolitikken ligger – mildt sagt
- i ruiner, se tabel 1.
Nu skal man jo altid være forsigtig med at slutte for
håndfast om årsagen til et sådant forløb på baggrund af stærkt aggregerede data
over en periode, hvor konjunkturerne – også mildt sagt – har svinget. Jeg har
derfor sammenlignet tal for to konjunkturtoppe: 2008 og 2019. En periode, hvor
det næppe er nogen overdrivelse at hævde, at udbudspolitikken i form af
incitamentsfremmende ændringer i arbejdsmarkeds-, skatte- og socialpolitikken
har været dominerende.
Hvis denne udbudspolitik skulle have haft den ønskede
effekt, burde det kunne aflæses i statistikken som en øget erhvervs- og
beskæftigelsesrate. Men det modsatte er tilfældet. Udbuddet af arbejdskraft er
i dag lavere end i 2008 – som andel af befolkningen (15-74 år). Erhvervsraten
(den andel af en befolkningsgruppe, der indgår i arbejdsstyrken) er faldet fra
72,7 til 70,0 - altså med 2,7 procentpoint!
Hertil
skal så lægges, at – selvom politikken var lykkedes - er et øget arbejdsudbud ikke
i sig selv en indikator for økonomisk succes. Her er det beskæftigelsen, der er
afgørende, altså en stigning i beskæftigelsesraten. Men her er udviklingen
endnu mere nedslående, idet beskæftigelsesraten er faldet med ikke mindre
end 3,8 procentpoint – altså med mere end faldet i udbuddet.
Her
er stof til eftertanke i sommervarmen ikke mindst for udbudsøkonomerne!
Tabel 1. Beskæftigelses- og erhvervsrate, 15–74 år
Procent af befolkningen | 2008, okt. | 2019, maj |
Beskæftigelsesrate | 70,2 | 66,4 |
Erhvervsrate | 72,7 | 70,0 |
Kilde: Danmarks Statistik, AKU125
Når jeg overhovedet ønsker at fremlægge denne simple
analyse, skyldes det, at den herved udfordrer den simple regneregel, der
benyttes i Finansministeriet (FM) ved beregning af udbudspolitikkens
makroøkonomiske konsekvenser og det såkaldte ’råderum i den økonomiske politik’.
I disse beregninger af den økonomiske udvikling frem mod 2025 antages det, at udbuddet
af arbejdskraft har en elasticitet på 0,1 med hensyn til forskellen mellem
realindkomst og overførselsindkomst (efter skat). Og ikke nok med det, så er
FM-modellen konstrueret så viseligt, at udbud af arbejdskraft altid omsættes
til en tilsvarende stigning i beskæftigelsen.
Men desværre ikke et resultat, der direkte matcher med
udviklingen igennem de seneste ti år, så der kunne måske være grund til at
genoverveje udbudselasticitetens determinanter og sammenhængen mellem udbud og
efterspørgsel efter arbejdskraft.
Det får mig derfor til at opstille tre
arbejdshypoteser, som burde indgå ved revisionen af FM-modellen:
1. Samspillet af faktorer, der bestemmer udbuddet af arbejdskraft, er så kompleks, at den ikke kan reduceres til en simpel regneregel.
2. Erhvervsraten er faldet af endnu ikke forklarede årsager, hvilket udfordrer den hidtil førte økonomiske politik.
3.
Udbud af arbejdskraft
skaber ikke sin egen efterspørgsel (efter arbejdskraft), hverken i opadgående
eller nedadgående retning.
En bombe under udbudspolitikken
Det konstaterede fald i erhvervsraten lægger en bombe
under den økonomiske teori og de benyttede regneregler og -modeller, der er
lagt til grund for den siden 2008 førte økonomiske politik; for de afspejler
ikke virkeligheden.
Det er næppe nogen overdrivelse at hævde,
at udbuddet af arbejdskraft har været den
centrale målvariabel igennem de seneste 10-15 års makroøkonomiske politik. Og at denne politik har været anbefalet af stort set alle neoklassiske
makroøkonomer, der har domineret den stribe af kommissioner og råd, der uden
forbehold har leveret ekspertudsagn om udbudspolitikken. De har med én stemme
anbefalet, at den økonomiske politik primært burde sigte mod at øge
arbejdsudbuddet. Det er disse økonomers ’hårde valuta’, ligesom dollar og
D-mark var det tidligere, da betalingsbalancen var et problem.
I FM-modellen skaber et øget arbejdsudbud
det ønskede råderum for den økonomiske politik; thi således er modellen
konstrueret. Tankevækkende er det derfor, at modellen ikke afspejler
virkeligheden – viser tallene fra Danmarks Statistik. Så begrundelsen for at
benytte arbejdsudbud som dén hårde valuta er forfejlet – dogmet, at udbud skabes gennem øget ulighed,
og at der altid, eller i hvert fald i løbet af få år, vil være jobs til alle,
er blevet udfordret.
Måske er der blandt læserne nogle, der endnu
husker, hvor dominerende dette dogme har været i dansk politik. Selv den
socialdemokratisk ledede regering fremlagde i 2012, da den økonomiske krise
(220.000 ledige) var på sit højeste, en skatte- og socialreform, der sænkede
indkomstskatten for beskæftigede (og topskatten) og samtidigt fjernede indkomstreguleringen
af indkomstoverførsler med det udtrykkelige formål at øge arbejdsudbuddet, ’så
velfærden kunne sikres i fremtiden’. Incitamenterne til at udbyde arbejdskraft skulle
styrkes, i dette tilfælde meget præcist opgjort til 14.600 personer, og dermed
hæve beskæftigelsen tilsvarende, som det så skråsikkert blev udtalt fra
Folketingets talerstol. Et udsagn, der var et ekko af overvismand Hans Jørgen
Whitta-Jacobsen lige så skråsikre konstatering: at udbud (af arbejdskraft)
skaber sin egen efterspørgsel, hvilket skulle være lige så ukontroversielt som
at konstatere, at »vand fryser ved nul grader« (6.1.2011 i Information).
Gøgeungeeffekten
Her de mange reformer da slet ingen effekt
haft på arbejdsudbuddet? For at besvare det spørgsmål har jeg hentet mere
deltajerede data fra Danmarks Statistik fordelt på aldersgrupper, der dog kun
omfatter befolkningen mellem 15 og 64 år, se tabel 2.
Her genfinder vi ikke overraskende det samme resultat som i tabel
1, at erhvervsraten også i denne lidt mere afgrænsede befolkningsgruppe (15-64
år) er faldet fra 2008 til 2018 med (2,4-0,8) = 1,6 procentpoint og
beskæftigelsesraten med (2,4 – (-0,9)) = 3,3 procentpoint. Her genfindes således
det samme mønster, at beskæftigelsen er faldet mere end arbejdsstyrken –
hvilket betyder, at arbejdsløsheden ligger på et højere niveau!
Tabel 2. Udvikling i befolkning,
arbejdsstyrke og beskæftigelse
procentændring i antal personer fra 2008-2018, (15-64 år)
Procent Beskæftigelse Arbejdsstyrke Befolkning Total -0,9 0,8 2,4 15-24 -1,9 -0,4 13,8 25-34 -2,2 1,5 7,3 35-44 -16,2 -15,3 -12,2 45-54 5,6 6,6 8,8 55-64 18,0 19,4 -2,5
Kilde: Danmarks Statistisk, AKU101
Men af endnu større betydning er det, at den oven for beskrevne
tendens er meget ulige fordelt på aldersgrupper. I den yngste gruppe er
erhvervsraten faldet med (13,8 – (-0,4)) = 14,2 procentpoint, hvilket bl.a.
skyldes, at der er kommet flere uddannelsessøgende. Men denne faktor spiller
kun en begrænset rolle for aldersgruppen 25-34 år, hvor erhvervsraten er faldet
med (7,3 – 1,5) = 5,8 procentpoint; men nok så alvorligt er beskæftigelsesraten
faldet med ikke mindre end (7,3 – (-2,2)) = 9,5 procentpoint. Et forhold, der
forklarer den markant højere ungdomsarbejdsløshed i dag sammenlignet med for 10
år siden.
Forklaringen på denne skæve udvikling skal søges i gøgeungeeffekten
sat i gang i den anden ende af aldersfordelingen på arbejdsmarkedet:
aldersgruppen fra 55-64 år (og i øvrigt også 65-74 år). Her har den modsatte
tendens i erhvervsdeltagelse og beskæftigelse ikke overraskende vist sig.
Afviklingen af efterlønnen (eller noget der ligner) har jo simpelthen tvunget
personer mellem 60 og 65 år og dermed i realiteten også personer tæt på denne
alder til at bide sig fast på arbejdsmarkedet i et hidtil uset omfang; for det
alternative indkomstgrundlag (efterlønnen) blev fjernet. Her fik
udbudsøkonomerne ret, at når den indkomsterstattende ydelse reduceres tilstrækkeligt
– i dette tilfælde helt fjernes, så er der en effekt. Bemærk, at erhvervsraten
i denne gruppe er steget med ikke mindre end 21,9 procentpoint og
beskæftigelsesraten næsten tilsvarende med 20,5 procentpoint.
Er det så ikke et positivt resultat? I den aktuelle situation,
hvor den samlede beskæftigelse er stort set den samme som i 2008, betyder denne
ændrede udvikling i beskæftigelsens sammensætning, at sorteper – i form af
arbejdsløshed– er sendt direkte ned til de øvrige aldersgrupper – de har alle en lavere beskæftigelsesrate end for 10 år siden, selv aldersgruppen fra 45-54 år er faldet
med (8,8 – 5,6) = 3,2 procentpoint.
Her har vi muligvis en del af forklaringen på de (stærkt)
reducerede erhvervsrater, altså en negativ udbudseffekt. For det første at antallet
af jobs ikke er vokset i dansk økonomi igennem de her betragtede 10 år. For det
andet har gøgeungeeffekten, fremkaldt af bl.a. bortfaldet af efterlønnen (og nu
forstærket af den stigende pensionsalder), reduceret beskæftigelsesmulighederne
for de grupper, der træder ind på arbejdsmarkedet. Får de unge ikke et
ordentligt fodfæste på arbejdsmarkedet, så bliver deres bidrag til arbejdsstyrken
mere ustabil.
De sidste 10 års skævtrækning af det danske arbejdsmarked burde derfor
mane til eftertanke og revurdering af dynamikken på arbejdsmarkedet blandt
neoklassiske økonomer, blandt modelfikserede embedsmænd (navnlig i
finansministeriet), så fokus i højere grad kom på virkeligheden til fordel for
de konstruerede regnemodeller.
Det ville
formentlig også føre til en revurdering af råderummet i dansk økonomi og dermed
af de muligheder, som den nye regering har for at føre en økonomisk politik,
der i højere grad har reference til virkeligheden og dens mildt sagt store
udfordringer.
Martin Nø...
I skriver, at ‘tunge viden...
2