Kosmopolit: På ambassaden i Bangkok

Hvorfor praktik og hvorfor Bangkok?
Thailand er et land som mange kender som feriedestination, men det er bestemt også spændende både økonomisk og politisk. Thailand forventes at gå fra mellemindkomstland til højindkomstland inden for en årrække. Den økonomiske udvikling er langsommere end de fleste nabolande i øjeblikket, men det går hurtigt set med europæiske briller. Samtidig er landets politiske situation noget speciel, og det er også vældig interessant at observere hvordan det så foregår i praksis.

Jeg valgte at søge praktik, da jeg gerne ville ud og snuse til den virkelige verden inden jeg bliver færdig. Det var en oplagt mulighed for at få kendskab og erfaring fra Udenrigsministeriet og Centraladministrationen inden jeg selv skal ud og søge job.

Eksportrådet
Jeg er en del af et praktikantteam på tre personer. En arbejder med politik, en med kultur og kommunikation, og jeg selv sidder i Eksportrådet. Da ambassaden i Bangkok er en mellemstor ambassade med ca. 30 ansatte, er Eksportrådet en fuldt integreret del af resten af ambassaden. Vi assisterer danske virksomheder i at eksportere til Thailand og/eller finde leverandører af produkter – primært via mine Thai-kolleger, der har den daglige kontakt med de thailandske virksomheder. Mit job går primært ud på at hjælpe dem (på ingen måde som sekretær) med at udarbejde tilbud, lave markedsanalyser og have kontakt med danske virksomheder. Derudover deltager jeg i diverse arrangementer og receptioner med virksomheder og myndigheder. Jeg deltager også jævnligt i EU-delegationens møder med de forskellige medlemslandes eksportråd. Sidst men ikke mindst deltager jeg i såkaldte ”public forums”, hvor en eller flere forskere fremviser deres forskning og meninger om det økonomiske og politiske område i Thailand.

En konkret projekt - mejerisektoren
Thailand og Danmark har et stærkt samarbejde inden for mejerisektoren, som går mere end 50 år tilbage. I den forbindelse har jeg været med ude og besøge landmænd med den danske statskonsulent for fødevarer, landbrug og fiskeri samt repræsentanter fra Thailandske myndigheder. Målet var at finde områder hvor Danmark fortsat kan eksportere viden og løsninger til Thailand for at styrke deres mejerisektor. Det er en spændende proces som både indeholder B2B-løsninger, politisk samarbejde og en del markedsanalyser.

Hvad får jeg ud af det?
Det giver et andet perspektiv på nogle af de mere teoretiske fag vi har på studiet. Man får også understreget at økonomi og politik ofte hænger sammen, og det er en god ting at have erfaring med begge områder og samspillet mellem dem. Jeg har også fået et stort indblik i hvordan større organisationer som EU og Verdensbanken agerer ude i verden. Herunder hvad de prøver at opnå, og hvordan politiske forhandlinger om moms og afgifter på alkohol eller andre varegrupper i stor grad påvirker fx tyske virksomheder. Derudover er der jo den personlige og kulturelle bagage man tager med hjem. Der er ingen tvivl om, at det er en utrolig stor oplevelse af have en dagligdag i en kultur der er markant forskellig fra hvad man er vant til, og det giver en et helt andet perspektiv på landet, end hvis man blot er turist.


Faktaboks

Man bruger også en del tid uden for ambassaden, både til formelle ting, men også til anderledes arrangementer. Vi har fx deltaget i et event med 21 deltagende ambassader, som satte fokus på at nedbringe forbruget af plastik og holde floden gennem Bangkok ren.

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk