Specialerunden

Anne Nylev

Altandetlige.dk har i denne specialerunde talt med Emil Nørtoft og Lars Wilkinson, som har skrevet deres speciale i samarbejde med Novo Nordisk. Læs med om deres erfaringer med at skrive med en virksomhed.

Hvad handler specialet om?
Specialet handler om behandlingen af diabetes fra et samfundsøkonomisk perspektiv. Diabetes er en sygdom, som medfører en række meget alvorlige følgesygdomme, såsom blindhed, hjertekar-sygdomme og amputationer. Ved at behandle patienterne godt, f.eks. gennem gentagne kontrolmøder, mindskes risikoen for disse følgesygdomme. Derfor er der væsentlige langsigtede gevinster forbundet med behandlingen af diabetes. Diabetesbehandlingen har mange led, og et af de mest centrale er øget motion og en sundere kost. Vores speciale handlede helt overordnet om de økonomiske og kliniske effekter af regelmæssig motion blandt type 2 diabetikere i Kina, og det var opdelt i to hoveddele. Den første del handler om at estimere hvordan regelmæssig motion påvirker forskelige kendte risikofaktorer til type 2 diabetes (f.eks. blodsukker, blodtryk, mv.). Dette gør vi på baggrund af et lokalt datasæt med omkring 3000 patienter og ca. 100 variable (deriblandt en del kliniske). I den anden del omsætter vi ændringerne i risikofaktorerne til det ændrede antal følgesygdomme og derved udgifterne til behandling af disse.

Hvor skrev I specialet?
Vi skrev specialet i samarbejde med Novo Nordisk, så vi endte med at skrive specialet ude hos dem i Bagsværd. Dette fungerede meget fint, da vi derved havde nem adgang til deres bibliotek, relevante sparringspartnere og selvfølgelig deres kaffemaskiner - hvilket i en specialesammenhæng godt kan være en dyr oplevelse.

Nåede I til et punkt, hvor I var tæt på at tabe håret?
Vi har lavet mange ting sammen løbende på studiet, men specialet er noget lidt andet. Vi havde begge ambitioner og havde derfor somme tider ”grundige” diskussioner af fremgangsmåden og antagelserne. Når det er sagt, så opdagende vi to uger, inden vi skulle aflevere, at vores problemstilling ikke helt passede med, hvad vi faktisk havde lavet. Det skabte en del arbejdspres til sidst - og i den anledning kan det meget vel være, at et hår eller to blev tabt.

Do’s and don’ts – hvad var en god idé, og hvad var bestemt ikke en god idé i jeres proces?
For os var det en rigtig god idé at skrive specialet i samarbejde med en virksomhed. For det første gav det os en problemstilling, som var interessant for andre end os selv. Og for det andet, så arbejder vi nu begge i Novo Nordisk. Vi var i dialog med andre virksomheder, inden vi besluttede, at Novo Nordisk havde det bedste projekt for os. Så en klar ’Do’ må være at kontakte de virksomheder, man har i sit netværk. Generelt er folk super flinke til at sende en forespørgsel videre i systemet, så en knapt så relevant bekendt i en virksomhed kan vise sig at være en god indgang. Alt andet lige, så tilbyder man jo kun gratis arbejdskraft.

Samarbejdet åbnede også muligheden for nogle lidt sjove oplevelser. Vi var f.eks. i Melbourne for at præsentere resultaterne fra vores speciale, da vi fik nogle abstracts godkendt på to konferencer. Det var klart på Novo Nordisks initiativ og opfordring, at vi gjorde det - at de også betalte for turen, gjorde det jo heller ikke mindre sjovt

… Og til sidst, hvis jeres speciale skulle skabe en avisoverskrift, hvordan ville den lyde?
‘Run Wang Run’… Eller
”Motion på recept reder 30.000 kinesere med diabetes fra at blive blinde”.

0 kommentarer


Tak for din kommentar!
Skriv venligst en kommentar der er længere end 5 tegn

Skriv en kommentar

Log ind for at kommentere - eller opret en bruger