Vækstkonference tur-retur

Virksomheder

Det var med bævende læber, at jeg trådte ind i de hellige haller – Dansk Industris glasmontre af et hovedkvarter på Rådhuspladsen. Anledningen var Dansk Industri og CEPOS, der for 3. år i træk havde stablet en konference om vækst på benene.

Aldrig havde jeg oplevet store, stærke italienske kaffemaskiner så stædige allerede fra morgenstunden. Den slags maskineri plejede først at sløse hen af eftermiddagen, men allerede lidt i ni tog det knap et minut at spytte en kop kaffe ud, som mere havde karakter af udefinerbar mælkedrik – croissanterne var dog lige i skabet, smørbagte uden tvivl. Allerede inden oplæggene var gået i gang, var der ingen tvivl om hjemlen for den forestående debat. Vækst er godt og mere af det tak. Rækken af oplægsholdere var i sig selv et vink med en vognstang. Forskningschefen for tænketanken KRAKA, Esben Anton Schultz, var formentlig medtaget som den alternative taler, selvom han nu ikke sagde videre radikale ting i løbet af sine femten minutters taletid. Selvom bredden i talerne var til at estimere inden for et rimeligt konfidensinterval, var det bestemt et imponerede lineup af kompetente og dygtige mennesker med noget på hjerte.

Bedst var Peter Birch Sørensen, formand for Produktivitetskommisionen, der til salens store morskab leverede den ene knastørre pointe efter den anden med tragisk uddannelsesstatistik. Wunderkind Mia Amalie Holstein, chefkonsulent hos CEPOS, talte godt for sig om behovet for brugerbetaling på hospitalerne og smed konkrete og forståelige tal på bordet, der gjorde det meget tydeligt at flere behandlinger på privathospitaler nok ikke er en entydigt dårlig ide. Niels Thygesen, professor emeritus, kastede polit-stjernestøv over forsamlingen, mens han hævede sig op i helikopteren og talte om status quo og de vigtigste udfordringer fremadrettet i Kina, USA og Eurozonen. Rent politguf. Ken Bechmann, professor på CBS, brugte ret effektiv grafik til at illustrere et par pointer om resultatløn. Det som måles, bliver gjort (billede af kanin, der lige kan hoppe over en bom), mens det som måles og belønnes bliver gjort godt (billede af kanin, der hopper meget højt over en bom på jagt efter gulerødder) Primitivt, men effektfuldt - i virkeligheden er det måske Handelshøjskolen i en nøddeskal. Mads Lundby Hansen, cheføkonom i CEPOS og John Smidt, De Økonomiske Vismænd, var begge gudsjammerlige kedelige at høre på, selvom begge uden tvivl sagde kloge og velovervejede ord.  Gunnar Viby Mogensen, tidl. chef for Rockwool Fondens Forskningsenhed, havde den utaknemlige opgave at lukke showet og selvom emnet, biased journalistisk og ulighed, så er manden velsignet med en søvndyssende stemme af Guds nåde og det var derfor en befrielse, da Martin Ågerup, direktør i CEPOS, sagde tak for god ro og roden, beklagede af tidsplanen var sejlet og kaldte til frokost, der bestod af nogle ganske hæderlige sandwiches og drikkevarer ad libitum, skænket op fra 25 cl flasker af studentermedhjælpere i DI.

Alt i alt et ganske fornuftigt arrangement, der først og fremmest skal roses for et flot lineup, flotte lokaler, anstændig mad og det faktum at hele herligheden var gratis. Det overordnede budskab var - vækst er godt og den er stille og roligt på vej tilbage til Danmark. Denne skribent savnede mere diskussion, mere debat og mere uenighed. Hvor var grøn vækst, nulvækst, katastrofevækst a la Bodil og Allan, en flersidet diskussion af privat og offentlig vækst? Det ville klæde DI og CEPOS at sammensætte en bredere talerække – det er først når folk bliver uenige, at de stærke synspunkter står klart frem og da bliver det rigtig sjovt.


Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk