Junior Konsulent hos Spektra Analytics

Hvem er Spektra Analytics, og hvad adskiller jer fra andre management-konsulent virksomheder?

Spektra Analytics er en specialiseret management-consulting virksomhed med et skarpt fokus på IT. Vi er i øjeblikket et team på 8 personer, alle med baggrunde fra Polit eller CBS. Vores fælles interesse ligger i at løse komplekse problemstillinger ved hjælp af tal og data. Vi rådgiver nogle af de største private og offentlige virksomheder i Norden med alt fra forhandling af store softwareaftaler og måling af CO2-udledning fra IT til avancerede business case-beregninger og strategisk rådgivning om fremtidens datacentre.

Vores rådgivning bygger altid på en kombination af specialiseret viden og data. Vi starter alle projekter med en klassisk problem-solving tilgang, og baserer altid vores anbefalinger på databaserede analyser og beregninger, samt indsigt i, hvordan teknologien hænger sammen. Selvom ingen af os har en teknisk baggrund, lægger vi stor vægt på at holde os opdaterede om teknologiske udviklinger, så vi kan fortsætte med at levere relevant og præcis rådgivning.

 

Hvordan er det at være Junior Consultant hos Spektra Analytics?

Som Junior Consultant hos Spektra Analytics får man mulighed for at udvikle sig både personligt og fagligt, samtidig med at man indgår i nogle meningsfyldte og værdiskabende projekter. Særligt det at indgå i en mindre organisation med fladt hierarki har to meget klare fordele; der er massere mulighed for at påtage sig ansvar; og ideer virkeliggøres nemt og hurtigt. Det betyder, at man som Junior Consultant hurtigt får mulighed for at bringe sine kompetencer i spil og prøve kræfter med komplekse projekter, blandt andet i formidlingen af resultaterne foran kunden.

Rollen som Junior Consultant hos Spektra Analytics kan udvikle sig i en teknisk eller kommerciel retning – eller en kombination af begge. I det kommercielle spor vil der være fokus på kundekontakt og -formidling, mens data- og analysearbejdet vil være i højsædet for det tekniske spor. Som Junior Consultant får man lov at prøve kræfter med begge retninger, og selv være med til at forme sin karrierevej.

Hvordan ser jeres typiske arbejdsopgaver ud? 

Vores arbejdsopgaver spænder bredt, og er ret forskellige fra projekt til projekt, men givet vores fokus på datadrevne konklusioner, er de oftest centreret omkring dataanalyse og formidlingen af metode og strategiske indsigter.

For at give et konkret eksempel på arbejdsopgaver som en Junior Consultant løser, har jeg f.eks. for nyligt være en del af et projekt, hvor vi benchmarkede en dansk virksomheds It-support desk. I den første fase var jeg med til at samle og strukturere forskellige datakilder. For at lave analysen skulle vi bruge data på sager, som support desken havde løst, organisatorisk placering, lønforhold og timeregistrering. Alt dette skulle så samles og analyseres for at undersøge effektivitet og faktiske omkostninger for de forskellige afdelinger verden over. I løbet af analysefasen deltog jeg i løbende check-ins med kunden, hvor vores konklusioner løbende blev valideret. Endeligt skulle resultaterne og analysen overleveres til kundens management teams, og her kommer man som Junior Consultant også med ud for at præsentere anbefalingerne.

 

Kan du fremhæve nogle andre interessante arbejdsopgaver fra et nyligt projekt?

Lige nu har vi et ret teknisk projekt med en international virksomhed, hvor vi skal lave en business case for overgangen til nyt software. Her har vi bygget en kompleks finansiel model i Excel, med en dynamisk indfasning af fordelene ved det nye system Ved siden af dette, bygger vi et analyseværktøj og dertilhørende Power BI Dashboard der skal give kunden indsigt i om de realiserer den business case, som vi har sat op.

Projektet giver derfor mulighed for at bruge en bred vifte af kompetencer og viden, herunder programmering i Python, dataanalyse og opsætning af Dashboard i Power BI og finansiel modellering i Excel. Samtidig skaber det enormt stor værdi for kunden, at vi ikke bare bygger business-casen, men også kan bygge værktøjer, der kan tracke om de faktisk opnår, de gevinster, de har sat sig for.

 

Hvilke kompetencer fra Polit-studiet vil du mene anvendes mest i den type opgave og generelt?

Den analytiske tilgang til problemløsning er nok den altovervejende kompetence, man bruger til daglig. Derudover synes jeg, at den forståelse for markedsdynamikker, man opbygger gennem studiet, giver en stor fordel, idet man forstår at nedbryde komplekse situationer til delelementer.

Specifikt for business casen nævnt før, bruger jeg makroøkonomiske værktøjer som valuta og inflationsfremskrivning, og finansielle greb som diskontering af cash flows, bare for at nævne et par eksempler.

Derudover, har vi også flere projekter med genforhandling af software-aftaler. Her kan man gøre brug af både spilteori og mikroøkonomi, idet softwareleverandørerne ofte agerer som monopolister på markeder med asymmetrisk information.

Endeligt er der en stejl læringskurve indenfor teknologi og IT, og her kan viden fra studiet ikke hjælpe ret meget. Men den viden lærer man på introduktionskurser, løbende gennem projekterne og ved at have en nysgerrig tilgang og spørge en masse.

 

Hvordan er det sociale miljø hos Spektra Analytics?

Det sociale miljø er meget vigtigt for os, og vi gør en indsats for at skabe et godt fællesskab. Derfor dyrker vi fællesskabet både i løbet af dagen, men også ved at sætte tid af til det gennem forskellige arrangementer. I løbet af dagen arbejder vi tæt sammen på kryds og tværs af projekter, men vi tager os også tiden til at spise en god hyggelig frokost sammen (ude i solen, hvis vejret tillader det!). Derudover har vi fredagsbarer hvor vi arrangerer forskellige aktiviteter, eksempelvis har vi været ude at klatre, spillet padel og været ude og sejle. Udover det, stiller vi op til DHL, holder årlige julefrokoster og sommerfester, og har været på teambuilding-tur, hvor vi tog to dage ud af kalenderen for at diskutere strategi. Det bidrager til et stærkt sammenhold, hvor vi både har det sjovt og arbejder godt sammen.

Virksomheder

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk